Türkiye takes helm of NATO’s Response Force Maritime Component for 1 year

Türkiye has taken over the helm of NATO's Response Force Maritime Component from the UK for one year.

The command of the NATO component will be performed by the Turkish Maritime Force (TURMARFOR) until Jan. 31, 2024.

Rear Admiral Hüseyin Tığlı, head of TURMARFOR and the Turkish Surface Action Forces, said NATO has five headquarters with this capability and TURMARFOR's headquarters is one of these five.

Tığlı said it has a large headquarters that can plan and coordinate such a comprehensive operation and coordinate the command.

"Giving such a capable headquarters structure to NATO's service shows the importance Türkiye attaches to NATO," he added.

Cüneyt Talayman, a Turkish Navy official and the secretary general of TURMARFOR, said NATO high readiness naval component commands were created to command its operations in case of crisis and war.

Noting that the UK, France, Italy, Spain and Türkiye already have these kinds of headquarters, Talayman said Germany is on its way to achieving it.

Possible missions were determined as collective defense, contributing to the protection of territorial integrity, peace support operations, embargo operations, the protection of critical infrastructure and security and pioneer force operations, he added.

TURMARFOR's headquarters started its activities in 2020 with the appointment of the core staff, he said.

Türkiye will hand over the task to Italy a year later.








X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.