Saudi Aramco touches $2 trillion market value

Saudi Aramco's shares opened up 10% in their second trading session Thursday, briefly sending the state-owned oil company's market value above the $2 trillion target sought by Saudi leader Crown Prince Mohammed bin Salman.

The shares hit 38.7 riyals ($10.32) before easing to around 37 riyals after about 15 minutes of trade, up 5%.

In their debut on the Riyadh market on Wednesday, the shares gained the bourse's maximum 10%.

Saudi Arabian Oil Co (Aramco) became the world's biggest initial public offering (IPO) last week by raising $25.6 billion to top the $25 billion listing in 2014 of Chinese tech firm Alibaba.

Still, that was well below the crown prince's plan announced in 2016, which called for raising as much as $100 billion via international and domestic listings of a 5% stake.

Muted interest from foreign investors meant Aramco had to cancel roadshows in New York and London, selling just a 1.5% stake in Riyadh and relying mainly on domestic and regional buyers.

Bernstein analysts initiated their coverage of the stock with an "Underperform" rating on Thursday, estimating its value at around $1.36 trillion, below Aramco's initial $1.7 trillion valuation.

U.S. energy giant Exxon Mobil is worth less than $300 billion.

"Saudi Aramco is the largest, most profitable oil company in the world – but size is not everything," the Bernstein analysts wrote, flagging the risk of slow net income growth if oil prices stay flat.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.