Turkey’s economy shrinks at slower-than-expected pace in Q2

The Turkish economy contracted in the second quarter of the year but at a slower-than-expected pace.

The country's real gross domestic product (GDP) has shrunk 1.5% in the April-June quarter year-on-year, the Turkish Statistical Institute (TurkStat) data released Monday showed.

Last week, a group of 14 economists interviewed by official Anadolu Agency predicted a 1.8% contraction for the Turkish economy, while a Reuters poll of 18 economists showed the GDP decreasing 2%.

In current prices, Turkey's GDP increased by 15% in the second quarter year, amounting to 1.024 trillion Turkish liras ($176.5 billion), TurkStat said. The GDP was up 1.2% quarter-on-quarter.

Following the announcement, the Turkish lira strengthened slightly against the U.S. dollar from 5.8340 at the opening to 5.7975.

Exports of goods and services went up 8.1% in the second quarter year-on-year, while imports decreased by 16.9%.

Total value added of the agriculture sector as a chained volume measure increased by 3.4%, while the industrial sector and the construction sector decreased by 2.7% and 12.7%, respectively. The total value added of the services sector, consisting of trade, transportation, accommodation and foodservice, went down 0.3%.

In the first quarter of 2019, the Turkish economy contracted 2.6% year-on-year even as it returned to growth on a quarter-on-quarter basis.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.