Turkey's current account gap narrows in March

Turkey's current account deficit has dropped to $589 million in March, decreasing by $4.14 billion compared with the same month in 2018, the Central Bank of Turkey (CBRT) said Monday.

The figure was nearly $4.73 billion in March 2018, according to Central Bank's data.

The bank said the 12-month rolling deficit reached $12.83 billion in March.

"This development in the current account is mainly attributable to a $3.7-billion decrease in the goods deficit recording net outflow of $916 million," the bank said in its report.

The CBRT also said Turkey's current account deficit -- excluding gold and energy -- posted a $3.5-billion surplus in March 2019, versus a $573-million deficit in the same month last year.

"Services item realized net inflow of $1.3 billion increasing by $113 million compared to March 2018," the bank said.

It added that travel item under services recorded a net inflow of $1.04 billion, rising by $55 million compared with March 2018.

A group of 17 economists, surveyed by Anadolu Agency, estimated a $900-million deficit in March.

Economists forecast that the 2019-end deficit would be $13.8 billion.

In 2018, Turkey's annual current account deficit fell to a 10-year-low -- $27.1 billion -- realizing around 3.5% of the country's gross domestic product (GDP).

The country's new economic program, announced in September, is targeting a current-account-deficit-to-GDP ratio of 4.7% in 2018, 3.3% this year, 2.7% in 2020, and 2.6% in 2021.

X
Sitelerimizde reklam ve pazarlama faaliyetlerinin yürütülmesi amaçları ile çerezler kullanılmaktadır.

Bu çerezler, kullanıcıların tarayıcı ve cihazlarını tanımlayarak çalışır.

İnternet sitemizin düzgün çalışması, kişiselleştirilmiş reklam deneyimi, internet sitemizi optimize edebilmemiz, ziyaret tercihlerinizi hatırlayabilmemiz için veri politikasındaki amaçlarla sınırlı ve mevzuata uygun şekilde çerez konumlandırmaktayız.

Bu çerezlere izin vermeniz halinde sizlere özel kişiselleştirilmiş reklamlar sunabilir, sayfalarımızda sizlere daha iyi reklam deneyimi yaşatabiliriz. Bunu yaparken amacımızın size daha iyi reklam bir deneyimi sunmak olduğunu ve sizlere en iyi içerikleri sunabilmek adına elimizden gelen çabayı gösterdiğimizi ve bu noktada, reklamların maliyetlerimizi karşılamak noktasında tek gelir kalemimiz olduğunu sizlere hatırlatmak isteriz.